Monday, December 7, 2009

Cili di serang kulat




Apa khabar semua...di sini saya nak kongsi sikit pasal buah cili saya ni da kena serangan kulat atau dalam bahasa inggeris nya fungus attack...kulat biasanya berpunca dari tanah atau di bawa angin...kemungkinan besar serangga yang bawa...Ok ni saya nak ceritakan sebab apa dan kenapa boleh jadi macam ni :-

1. da nak dekat 3 minggu saya tak letak racun serangga dan kulat saja nak tengok pokok ni tahan ke tak..

2. tiada sungkupan iaitu bahagian yang menutup tanah(silvershine) di bawah untuk mengurangkan penyakit dari serangga dan kulat.

3. terdapat banyak asap kerana projek perumahan di jalankan di belakang pokok cili ni..

ini lah punca-puncanya...walaubagaimanapun saya masih berpuas hati kerana pokok cili ini rentan(kuat) dalam penyakit...cuma ada daun yang kerinting tapi jumlahnya tidak banyak...

No comments:

Post a Comment